بلاگ شخصی محمدجواد منصورزاده

Mohammad Javad Mansourzadeh
سلام خوش آمدید

۴ مطلب در آذر ۱۳۹۹ ثبت شده است

نرم‌افزارهای مشابهت‌یاب فارسی

سرقت ادبی مشکلی است که بشر قرن ها با آن مواجه بوده و امروزه با تسهیل و گسترش اشتراک‌گذاری اطلاعت در دنیای وب، این مشکل پررنگ‌تر شده و حراست از حق مالکیت معنوی بر آثار دشوارتر شده است. از این رو سامانه‌های متعددی در دنیا برای کشف و شناسایی موارد سرقت ادبی طراحی شده‌اند که نمونه معروف آن iThenticate است که کاربرد فراوانی در مشابهت‌یابی آثار علمی در زبان انگلیسی دارد. در سالیان اخیر تلاش‌های جسته گریخته‌ای در زمینه طراحی و پیاده‌سازی سامانه‌های مشابهت‌یاب برای زبان فارسی شده است که در ادامه به معرفی برخی از مهمترین این سامانه‌ها پرداخته می‌شود. 

  • محمد جواد منصورزاده
مکاتبه با مجلات: استعلام در مورد همخوانی موضوع مقاله با مجله مورد نظر

گاهی پیش میاد که مطمئن نیستیم که مقاله‌مون مناسب انتشار در مجله‌ای که انتخاب کردیم هست یا نه؟ این مشکل معمولا زمانی پیش میاد که قسمت هدف و دامنه‌شون توضیحات کافی در مورد پوشش موضوعی مجله رو ننوشته باشن و یا مقاله ما موضوع بین رشته‌ای داره و مطمئن نیستیم که آیا چنین مقاله‌ای مورد پسند مجله‌ای که انتخاب کردیم هست یا نه. در این صورت یکی از اقدام‌هایی که می‌تونیم انجام بدیم، ارسال نامه به سردبیر مجله و استعلام در مورد همخوانی موضوع مقاله با مجله هست. در این پست یه نامه نمونه رو برای این هدف رو با هم بررسی می‌کنیم.

  • محمد جواد منصورزاده
آدرس‌های فعال سای‌هاب

پرتال سای‌هاب به عنوان خط شکن و بزرگترین مسیر دور زدن ناشران علمی از سال 2011 فعالیت خودش رو شروع کرد. این پرتال همیشه مورد غضب ناشران علمی بوده و آدرس‌های اون با شکایت‌های ناشران مختلف حذف میشه. پیدا کردن آخرین آدرس‌های فعال سای‌هاب همیشه کار آسونی نیست. در این پست من سعی میکنم آخرین آدرس‌های فعال سای هاب رو منتشر کنم.

  • محمد جواد منصورزاده
مکاتبه با مجلات: نمونه نامه همراه مقاله Cover letter

یکی از دردسرهای ارسال مقاله که بعضا خیلی وقتگیر میشه، مکاتباتی هست که باید با مجله انجام بشه. سعی میکنم توی این وبلاگ مکاتباتی که با مجلات داشتم رو منتشر کنم. شاید برای این مکاتبات بدرد شما هم بخوره. در این پست نمونه‌ای از یک کاور لتر رو بررسی میکنم.

  • محمد جواد منصورزاده
بلاگ شخصی محمدجواد منصورزاده

محمد جواد منصورزاده
دکتری کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی
دانشگاه علوم پزشکی تهران